מרכזת התוכנית: ד"ר מירב הררי
אחראית מחזור ח': עדנה להב-צימרמן
התוכנית מיועדת להקניה שיטתית ומעמיקה של היסודות התיאורטיים והקליניים של פסיכולוגיית העצמי הפסיכואנליטית ושל דרכה הייחודית בהבנת נפש האדם וריפוייה.
מטרת התוכנית להוות מצע להעמקת הידע הפסיכואנליטי ולתרום ליכולת המטפל במפגש עם מצבים קליניים שונים. התוכנית תסייע ללומדים בה לגבש עמדה טיפולית המבוססת על עיקרי התיאוריה של פסיכולוגיית העצמי מיסודו של היינץ קוהוט וממשיכי דרכו תוך דיאלוג רציף עם גישות פסיכואנליטיות אחרות.
התעמקות בהגות התיאורטית של פסיכולוגיית העצמי והטמעה רחבה של עקרונותיה היישומיים מהוות הזדמנות לטיפוח נוכחות אנושית שיש עמה השלכות משמעותיות ביותר הן למעשה הטיפולי והן לעולמו של הפרט על היבטי החיים השונים.
בכוונתנו ליצור אקלים למידה המהווה ביטוי לאמונתו של קוהוט בכוחה של מטריצה אמפתית לכינונה של הנפש. אנו מעוניינים ליצור קבוצת למידה מותאמת וקשובה לצרכיהם המתפתחים של משתתפיה, מאפשרת נוכחות הווייתית פתוחה ולא הגנתית, שממנה יכול להתקיים המגע המזין והמבריא/בורא עם הפוטנציאל האינסופי של האדם. בכוונתנו ללמד את האפשרות המאחה של האחדות מתוך ההתנסות בה. הדגש יושם על למידה חווייתית, קרובת חוויה, הנוגעת באספקטים נרחבים של קיומנו האנושי והמשיקה לתחומים של היצירה התרבותית האנושית על גווניה העשירים.
מוצעת כאן גישה ייחודית, המכירה בחלקים הרוחניים של האדם, הכמהים להתפתחות, והרואה את מהותו הבוראת של האדם כעיקר כוחו. תרומתה של פסיכולוגיית העצמי בגישתה הייחודית להבנת השבר והאיחוי של הנפש היא בראייתה את הפתולוגיה לאור ההבנה של הכשל בהבניה של העצמי. לפיכך תפקיד המטפל אינו רק לפרש את הנפש, או להדהד את הכלא שבו היא שרויה, כי אם לאפשר לנפש להיפרש, ולהשיב את הפוטנציאליות האנושית הנרחבת.
קהל היעד
התוכנית מיועדת למטפלים ומטפלות בעלי תואר שני במקצועות בריאות הנפש בעלי ניסיון בפסיכותרפיה של שלוש שנים לפחות מאז סיום התואר השני* :
- פסיכולוגים – מתמחים ומומחים
- עובדים סוציאליים
- פסיכיאטרים
- מטפלים באומנויות, פסיכולוגים התפתחותיים, חינוכיים, שיקומיים, רפואיים, קרימינולוגים קליניים – יידרשו לשנתיים ניסיון לפחות במסגרות מוכרות של בריאות הנפש לפני ההרשמה ללימודים או במהלכם. *
התוכנית מוכרת על ידי:
האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה.
האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית (על הבוגר/ת לעמוד בדרישות הסף של האגודה).
תוכנית הלימודים
התוכנית מורכבת מסמינרים עיוניים, הדרכות פרטניות וקבוצתיות, סמינרים קליניים ומסדנאות אינטר-דיסציפלינאריות. כמו כן כוללת התוכנית למידה של גישות אינטגרטיביות וטיפול ממוקד טראומה.
א. סמינרים עיוניים
יתקיימו ארבעה סמינרים סמסטריאליים בכל שנת לימודים.
השנה הראשונה תוקדש להקניית מושגים ויסודות בחשיבה פסיכואנליטית ולגיבוש התבוננות פסיכואנליטית עם התמקדות ראשונית באפיוני פסיכולוגיית העצמי ושורשיה התיאורטיים.
השנה השנייה תתמקד בלמידה מעמיקה של כתבי קוהוט באמצעותם יילמדו המושגים המרכזיים של התיאוריה ויישומם הקליני.
השנה השלישית תיועד למיקוד משנתו של קוהוט בתוך חשיבה קונטקסטואלית, השוואתית ועכשווית.
ב. הדרכה
- יתקיימו מפגשי הדרכה שבועיים בקבוצות קטנות והדרכה אישית של פעם בשבוע לאורך כל תוכנית הלימודים.
- הדרכה אישית – התלמיד מחויב ל-120 שעות הדרכה אישית לאורך כל תוכנית הלימודים (המחיר המסובסד לפגישה – 250 ש"ח) . במהלך 3 שנות הלימוד התלמיד יודרך ע"י שני מדריכים. ההדרכות האישיות תתקיימנה בקליניקה של המדריך.
ג. סמינר קליני
סמינר בו תוצג עבודתם הקלינית של התלמידים, ייערך במתכונת חודשית לכלל התלמידים בהשתתפות צוות היגוי, המדריכים והמורים.
מנחות: ד"ר מירב הררי ועדנה להב-צימרמן
ד. סדנאות אינטר-דיסציפלינאריות
תיערכנה במתכונת של מפגש מליאה אחד בכל סמסטר במהלך יום לימודים שלם, בנושא מיוחד המפגיש את העולם הפסיכואנליטי בדיאלוג עם דיסציפלינות אחרות.
ד"ר ארז בנאי ודפנה הומינר, ומנחים אורחים ינחו את ימי הסדנה, תוך שיתוף פעיל של תלמידי התוכנית בעיצוב ובהפעלת הסדנאות.
ה. סדנת אתיקה
תיערך בסוף הסמסטר של שנת הלימודים הראשונה, במהלך יום לימודים שלם בהנחיית צוות ההיגוי ומרצים אורחים.
מועד ומיקום הלימודים
הלימודים יתקיימו במהלך השנה האקדמית בימי חמישי בין השעות 14:00-19:30 ב'קרית אדם', רח' אהרון בן-חמו 1, לוד.
פירוט תוכנית הלימודים
שנה א' – שנה"ל תשפ"ה 2024/2025
סמסטר א'
הדרכה קלינית קבוצתית
מושגי יסוד בטיפול הפסיכואנליטי – רות שוודרון
התפתחות החשיבה הפסיכואנליטית עד הופעתה של פסיכולוגיית העצמי – ד"ר מירה הורביץ
סמסטר ב'
הדרכה קלינית קבוצתית
מושגי יסוד בפסיכולוגיית העצמי – ד"ר מירב הררי
טיפול בילדים בגישת פסיכולוגיית העצמי – מהקליניקה לתיאוריה – רות גת-דוברוב
שנה ב' – שנה"ל תשפ"ו 2025/2026
סמסטר א'
הדרכה קלינית קבוצתית
מבטה של מדוזה: גישות עכשוויות לחקר הטראומה הנפשית והטיפול בה – איריס אלירז
גלגוליה של אמפתיה ושל הפועל היוצא שלה – זולתיותעצמי. עמדת המטפלת מהקלסיקה הפסיכואנליטית ועד לפסיכולוגיית העצמי- עדנה להב-צימרמן
סמסטר ב'
הדרכה קלינית קבוצתית
התפתחות העצמי והתהוות העצמיות – ד"ר קלאודיה קוגן
העצמי השבור ואיחויו – אמינה טייבר
שנה ג' – שנה"ל תשפ"ז 2026/2027
סמסטר א'
הדרכה קלינית קבוצתית
פסיכולוגיית-העצמי וחקר רוח אדם – ד"ר אשר אפשטיין
ויניקוט וגם ויניקוהוט – אברמית ברודסקי
סמסטר ב'
הדרכה קלינית קבוצתית
פסיכולוגיית העצמי במרחב הפסיכואנליטי והרב תרבותי – דפנה הומינר
יישומים אינטגרטיביים בעבודה הטיפולית במצבי קצה: שילוב בין ההגות של פסיכולוגיית העצמי לבין גישות שונות בעולם הפסיכותרפיה – מיכל ניובורן ועינת הרף-כשדאי
** ייתכנו שינויים בתוכנית הלימודים
חברי סגל התוכנית
ד"ר מירב הררי – מרכזת התוכנית
אילה אריאב, עינת הרף, לילי ירון-מלמד ואלינער לקס – צוות היגוי מחזור ז'
עדנה להב-צימרמן – אחראית מחזור ח'
ד"ר איריס גולומב-הלמן, ד"ר נעה לוריא, סימונה נירנשטיין-כץ ואלינער לקס – צוות היגוי מחזור ח'
איריס אלירז, ד"ר אשר אפשטיין, ד"ר ארז בנאי, אברמית ברודצקי, שרי גבע-עובדיה, טל גונן, אורנה גפני, רות גת-דוברוב, דפנה הומינר, ד"ר מירה הורביץ, אמינה טייבר, מיכל ניובורן, מיכל פרידמן, ד"ר קלאודיה קוגן, לירן רוגב, רות שוודרון
ייעוץ וליווי
המחזור ילווה ע"י שתי נשות סגל מהתוכנית במשך כל שנות הלימודים.
ד"ר נעה לוריא וסימונה נירנשטיין-כץ – ליווי תלמידים
הרשמה
המעוניינים להירשם מוזמנים לפנות אל אלינער לקס, מזכירות איגוד ישראלי לפסיכולוגיית העצמי לקבלת טפסי הרשמה. טל' : 0506-545499, כתובת מייל: elinoar@selfpsy.org.il
או באתר האיגוד http://www.selfpsychology.org.il
ההרשמה תסתיים ב-31 במאי 2024
דמי הרשמה: 250 ₪ . למתקבלים, דמי ההרשמה מהווים חלק משכר הלימוד.
מועמדים מתאימים יוזמנו לשיחת היכרות במהלך החודשים אפריל- יוני 2024.
הודעות אישור על קבלה לתכנית תשלחנה במהלך חודש יולי 2024.
שכר לימוד
שכ"ל הוא 11,000 ₪ לשנה, ניתן לחלק את הסכום ל- 5 תשלומים .
בכל שנת לימודים יתכנו עדכונים בשכר הלימוד. תלמיד אשר שילם שכ"ל והודיע על הפסקת לימודיו עד שבועיים מפתיחת שנת הלימודים יוכל לקבל החזר שכ"ל, למעט 10% משכר הלימוד לשנה.
עבודת גמר
לאחר סיום שלוש שנות הלימודים על כל תלמיד להגיש עבודת גמר.
זכאות לתעודה:
- השתתפות ב- 80% משעות הלימוד בכל סמסטר.
- הגשת עבודת גמר.